top of page

[Akta 301] Akta Mesin Cetak dan Penerbitan


Geger netizen di Malaysia baru-baru ini apabila ada media online melaporkan sekumpulan Ahli Parlimen mengulas mengenai penahanan seorang gadis bernama Siti Noor Aishah Atam di bawah Rang Undang-Undang Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 yang lebih diketahui sebagai SOSMA. Gadis tersebut sebenarnya telah ditahan reman pada Mac 2016 dan dituduh di bawah Seksyen 130JB(1)(a) Kanun Keseksaan kerana dikatakan memiliki buku-buku berunsur keganasan yang berkaitan dengan kumpulan pengganas pada 19 April 2016 di Majisteret Kemaman. Kes Siti Noor Aishah masih dalam siasatan polis dan juga turut dibicarakan di Mahkamah, bagaimanapun ia boleh menjadi contoh paling jelas dan dekat bagaimana memiliki penerbitan yang dilarang dan implikasinya.


Kes ini juga boleh menjadi panduan dan juga pengajaran kepada individu yang gemar mengumpul bahan bacaan yang diklasifikasikan haram oleh Kementerian Dalam Negeri (KDN), kerana Malaysia mempunyai undang-undang ketat berkaitan dengan bahan bacaan dan juga bahan penerbitan malah bukan semua orang boleh memiliki mesin cetak di bawah Akta 301 iaitu Akta Mesin Cetak dan Penerbitan.


Akta 301 merupakan suatu akta Malaysia bagi menggubal undang-undang mengenai penggunaan percetakan, penerbitan dan sebaran bahan penerbitan, ia diperkenalkan pada 1984 dengan memansuhkan Akta Mesin Cetak 1948 dan Akta Kawalan Penerbitan di Import 1958. Namun selepas 28 tahun ia telah dipinda pada tahun 2012 bagi disesuaikan dengan perubahan teknologi dalam penerbitan yang beralih ke arah Digital dan kini ia dirujuk sebagai Akta 301, 1984 [Akta Ibu], Akta A1436 [Pindaan 2012]


Asasnya, akta ini diperkenalkan bagi mengawal pengeluaran lesen mesin cetak serta permit penerbitan untuk pelbagai media cetak termasuklah akhbar parti politik dan akhbar harian. Ia juga mengandungi garis panduan dengan tujuan mengawal segala kandungan penerbitan supaya tidak:


  • ​Menyinggung perasaan orang lain,

  • Mengelirukan masyarakat (melalui kenyataan yang tidak benar),

  • Memudaratkan keselamatan Negara,

  • Menggugat keharmonian Negara (menyentuh isu perkauman).

Akta ini terletak di bawah bidang kuasa Kementerian Dalam Negeri dengan pemantauan dilakukan oleh Bahagian Kawalan Penerbitan dan Teks Al Quran, secara kasarnya akta ini dilihat khusus untuk mengawal cetakan dan sebaran akhbar dan majalah.


Secara kasar, akta ini kelihatan tidak begitu menekankan penerbitan buku, namun dalam Bahagian I, Perkara 2 Akta 301 mentakrifkan penerbitan termasuk:


  1. dokumen, akhbar, buku dan majalah berkala;

  2. semua bahan bertulis atau bercetak dan segala-galanya sama ada sifatnya yang serupa dengan bahan bertulis atau bercetak atau tidak mengandungi apa-apa gambaran yang boleh dilihat;

  3. apa-apa jua yang mengikut rupa, bentuknya atau dengan apa jua cara boleh membayangkan kata-kata atau idea; dan

  4. rakaman suara.


Permit Penerbitan

Meneliti syarat yang terkandung dalam permit ini juga lebih menjurus kepada penerbitan berkala seperti akhbar yang didefinisi di bawah syarat permit ini sebagai apa-apa hasil penerbitan yang mengandungi berita, penerangan, laporan kejadian atau apa-apa pendapat, pemerhatian atau ulasan, berhubung dengan apa-apa berita, penerangan atau kejadian, atau dengan apa-apa perkara lain, yang menarik minat orang ramai, atau apa-apa majalah, komik atau bentuk majalah berkala lain yang dicetak dalam apa-apa bahasa untuk dijual atau diedarkan dengan percuma pada lat tempoh yang kerapatau tidak kerap, tetapi tidak termasuk apa-apa hasil penerbitan yang diterbitkan oleh atau untuk Kerajaan Persekutuan atau mana-mana Kerajaan Negeri atau Kerajaan Singapura;


Adalah menjadi satu kesalahan untuk mencetak, mengimport, menerbit dsb. akhbar tanpa permit.


Tiada seorang pun boleh mencetak, mengimport, menerbit, menjual, mengelilingi, atau mengedar atau menawar untuk menerbitkan, menjual, mengelilingi atau mengedar apa-apa akhbar yang dicetak di Malaysia atau Singapura melainkan jika permit telah diberi oleh Menteri berkenaan dengan akhbar itu.



Permit Penerbitan

Terdapat dua jenis permit yang dikeluarkan oleh Kementerian Dalam Negeri di bawah Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 iaitu:


  1. Permit Penerbitan (Malaysia)

Ia terkandung di bawah Seksyen 6 (1) (a) Akta 301 1984 dengan diberi kepada mana-mana orang untuk mencetak dan menerbitkan akhbar di Malaysia.


Contoh:

  • No.Permit Penerbitan: PP 15.../02/2009(02....) - Semenanjung )

  • No.Permit Penerbitan: PPK 15.../02/2009(02....) - Sarawak )

  • No.Permit Penerbitan: PPH 15.../02/2009(02....) - Sabah )


  1. Permit Penerbitan (Singapura)

Ia terkandung di bawah Seksyen 6 (1) (b) Akta 301 1984 dengan diberi kepada mana-mana tuan punya mana-mana akhbar di Singapura membenarkan akhbar itu diimport, dijual atau diedar di Malaysia


Contoh:

  • No.Permit Penerbitan : PPS 15…/0202009(02….) – Singapura )


Kesalahan

Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 turut menggariskan kesalahan-kesalahan yang ditakrif dan boleh disabitkan di bawah akta ini seperti berikut:


  1. Perkara 8. (1) Mana-mana orang yang tanpa sebab yang munasabah didapati memiliki apa-apa hasil penerbitan larangan melakukan suatu kesalahan dan boleh, apabila disabitkan, didenda tidak melebihi lima ribu ringgit.


  1. Perkara 8. (2) Mana-mana orang yang mencetak, mengimport, menghasilkan, menghasilkan semula, menerbit, menjual, mengeluar, mengeliling, menawarkan untuk menjual, mengedar atau ada dalam milikannya bagi apa-apa jua maksud seperti itu apa-apa hasil penerbitan larangan melakukan suatu kesalahan dan boleh, apabila disabitkan, dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi tiga tahun atau didenda tidak melebihi dua puluh ribu ringgit atau kedua-duanya.


Di bawah Aktata 301, menyiarkan berita yang tidak benar merupakan satu kesalahan yang boleh dijatuhkan hukuman denda wang dan penjara dengan tempoh tertentu seperti berikut:


  1. Perkara 8.A (1) Jika dalam apa-apa hasil penerbitan ada disiarkan dengan niat jahat apa-apa berita yang tidak benar, maka pencetak, penerbit, penyunting dan penulis berita itu melakukan suatu kesalahan dan boleh, apabila disabitkan, dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi tiga tahun atau didenda tidak melebihi dua puluh ribu ringgit atau kedua-duanya.

  2. Perkara 8.A (2) Bagi maksud seksyen ini, hendaklah dianggap ada niat jahat sekiranya tidak ada keterangan yang menunjukkan bahawa sebelum penerbitannya tertuduh telah mengambil langkah yang munasabah untuk menentusahkan kebenaran berita itu.

  3. Tiada pendakwaan kerana sesuatu kesalahan di bawah seksyen ini boleh dimulakan tanpa keizinan bertulis Pendakwa Raya.



Kesimpulan

Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 secara dasarnya digubal untuk mengawal kegiatan mencetak dan menerbitkan bahan bacaan baik secara berkala atau one-off di Malaysia dan ia telah ditambah baik dengan pindaan pada tahun 2012 sejajar dengan perkembangan dunia penerbitan dengan kecanggihan penerbitan Digital menerusi Internet.


Ia juga mengawal bahan bercetak yang diimport dari Singapura dengan pengeluaran permit khas utuk bahan bercetak dari negara jiran tersebut. Akta ini juga menjadi panduan kepada syarikat penerbitan dan syarikat percetakan serta syarikat yang mengoperasikan kedua-dua kegiatan tersebut kerana ia telah menggariskan apa yang boleh dan hukuman sekiranya disabitkan di bawah bersalah di bawah akta tersebut. Selain itu kontraktor, pengimport dan pengedar buku juga tertakluk di bawah Akta ini dan mereka perlu mendapatkan permit untuk menjalankan kegiatan tersebut. Memiliki buku yang diharamkan juga boleh disabitkan di bawah akta ini bergantung kepada keputusan Menteri Keselamatan Dalam Negeri yang turut mengawal beberapa agensi keselamatan seperti Polis DiRaja Malaysia (PDRM).








bottom of page